urządzenia   techniki   komputerowej
karta graficzna

Karta graficzna – karta rozszerzeń komputera odpowiedzialna za renderowanie grafiki i jej przesłanie na ekran monitora. Karta graficzna składa się z:

  • Procesor graficzny (zwany GPU) - jest to główny blok obliczeniowy karty, odpowiada za generowanie obrazu.
  • Pamięć VRAM (bufor ramki) – jest to odmiana pamięci RAM, przeznaczona wyłącznie do przetwarzania informacji o obrazie, teksturach oraz głębi.
  • Pamięć ROM - przechowująca dane producenta karty graficznej, np. limity napięcia, ustawienia wentylatorów.
  • Przetwornik RAMDAC (DAC) – układ karty graficznej odpowiedzialny za zmianę sygnału cyfrowego na analogowy.
  • Interfejs – jakim, montowany jest do płyty głównej.
  • Porty i złącza – jakimi można podłączyć kartę do monitora i dodatkowe zasilanie, lub coraz częściej spotykane złącza na wentylatory.

Rodzaje kart graficznych

Karty graficzne można podzielić na 3 kategorie:

  • Zintegrowane – z płytą główną (mostkiem północnym), lub procesorem, wykorzystują wtedy zainstalowaną na płycie pamięć RAM i złącza I/O.
  • Dedykowane – montowane w slocie na płycie głównej, jako osobna karta rozszerzeń.
  • Profesjonalne – mają formę karty graficznej dedykowanej, ale trochę inne zastosowanie, nie do wyświetlania obrazu, ale wykorzystują swoją ogromną moc obliczeniową.

Porty i złącza

Złącze karty graficznej które jest obecnie jedynym wykorzystywanym to PCI-e x16 (ang. Peripheral Component Interconnect Express) o przepustowości 31,504 GB/s, lub nawet w specyfikacji 5.0 do 63,0 GB/s.

Złącza I/O

  • Display Port – tylko sygnał cyfrowy, modernizacja HDMI,
  • HDMI – wysyła sygnał cyfrowy,
  • DVI – zależnie od wersji sygnał cyfrowy lub analogowy
  • VGA – sygnał analogowy

Najważniejsze funkcje karty graficznej

  • Shader (cieniowanie) – pozwala na skomplikowane modelowanie oświetlenia i tekstur. Jest jednak wymagające obliczeniowo. Biblioteki graficzne Direct3D i OpenGL używają trzech typów cieniowania:
    • Vertex Shader (Cieniowanie wierzchołkowe)
    • Geometry Shader (cieniowanie geometryczne)
    • Pixel Shader (cieniowanie pikseli)

  • HDR rendering – sposób generowania sceny trójwymiarowej przy użyciu większego niż normalnie zakresu jasności. Efektem tej technologii jest scena z realistycznym oświetleniem.
  • Antyaliasing – technologia wygładzanie krawędzi. Ze względu na coraz większe rozdzielczości monitorów antyaliasing nie jest już tak potrzebny. Szacuje się że za jakiś czas nie będzie już potrzebny.
  • Efekty cząsteczkowe – symulacje zjawisk (takich dym, pył, deszcz, ogień) budowanych z małych wirtualnych cząsteczek.
  • filtrowanie anizotropowe - Technika filtrowania tekstur poprawiająca ich jakość.

Producenci kart graficznych

Główni producenci kart graficznych to:

  • Radeon - marka procesorów graficznych wytwarzanych przez kanadyjską firmę ATI Technologies od roku 2000, przejęta przez amerykańską firmę AMD w lipcu 2006.
  • Nvidia GeForce - amerykańska firma komputerowa będąca jednym z największych na świecie producentów procesorów graficznych. Jest największym dostawcą kart graficznych dla komputerów osobistych.
  • Intel HD Graphics – odział firmy Intel odpowiedzialny za ich zintegrowane karty graficzne.

Parametry kart graficznych

  • Architektura (np. Pascal)
  • Model (np. 1050ti)
  • Ilość i rodzaj pamięci VRAM (np. 4 GB GDDR5)
  • Taktowanie procesora graficznego (np. 1290MHz)
  • Obsługiwana rozdzielczość (np. 7680x4320)
  • Zapotrzebowanie na energię elektryczną (np. 75 W)
  • Wymiary
  • Porty I/O
  • Chłodzenie (np. aktywne, pasywne, wodne)

Najnowsze karty graficzne

  • Nvidia:
    • GTX 1050 – budżetowa karta dla przeciętnych użytkowników,
    • GTX 1050ti – wersja 1050 wyposażona w wyżej taktowany zegar i większą pamięć VRAM, nadająca się do okazjonalnego grania,
    • GTX 1060 3GB – okrojona 1060-tka, posiada 2x mniej VRAMu, jest niżej taktowana, posiada wielu przeciwników, ponieważ 3 GB VRAM może być niewystarczające.
    • GTX 1060 6 GB – dosyć mocna karta graficzna, nadająca się do domowego grania i renderownia grafiki 3D, a nawet kopania kryptowalut,
    • GTX 1070 – kolejna mocna karta, dla pasjonatów z ograniczonym budżetem,
    • GTX 1070ti – wypełnia przestrzeń wydajnościową między GTX 1070, a GTX 1080,
    • GTX 1080 – bardzo wydajna karta, dla bardzo wymagających użytkowników,
    • GTX TITAN X – dedykowana karta graficzna, produkowana na zamówienie, służy do pokazania możliwości technologicznych,
    • GTX 1080ti – poprawiona i wzmocniona 1080-tka, która przebiła osiągami Titana X, absolutnie topowa wydajność,
    • GTX TITAN V – kolejna karta służąca do pokazania możliwości kart dedykowanych, dopiero co miała swoją premierę.

  • Radeon – karty bardzo użyteczne do kopania kryptowalut:
    • RX 460 – budżetowa propozycja AMD, dostępna w wersji 2GB lub 4GB VRAM
    • RX 470 – kolejna budżetowa propozycja, nieco bardziej zaawansowana, dostępna w wersji 4GB lub 8GB VRAM
    • RX 480 – dosyć wydajna karta nadająca się do grania i kopaniua kryptowalut, wersje 4GB lub 8GB
    • RX 550 – nowsza karta graficzna, wydajnościowo podobna do RX 460, posiada 2GB lub 4GB VRAMu
    • RX 560 – odświeżony RX 460, mocniejszy, wydajniejszy
    • RX 570 – odświeżony RX 470, nieco wydajniejszy
    • RX 580 – odświeżony RX 480
    • RX VEGA 56 - mamy mało informacji o tych kartach, musimy zaczekać do oficjalnej premiery wersji niereferencyjnych.
    • RX VEGA 64

Referent czy niereferent?

  • Karta referencyjna – karta „bazowa”, którą wypuszcza główny producent (Nvidia, lub AMD). Posiada chłodzenie w postaci blowera „turbiny”, która zasysa powietrze z dołu i wyrzuca tyłem, poza obudowę. Nie jest to najlepszy sposób chłodzenia (głośny i mało wydajny). Procesor jest taktowany podstawowym zegarem. Karta ma podstawowe napięcia.
  • Karta niereferencyjna – zmodyfikowany referent. Posiada układ chłodzenia producenta który go wypuszcza (MSI, ASUS, Gigabyte, EVGA, Zotac, Palit, Saphire), przetaktowany zegar, zwiększone power limity. Jest wydajniejsza, ale i droższa.

Tryb multi GPU

Polega na łączeniu kilku kart graficznych, tak żeby połączyć ich moc obliczeniową i zwiększyć wydajność jednostki. Nvidia wprowadziła technologię „SLI”, a AMD „crossfire”.

  • Nvidia SLI – polega na połączeniu 2 do 4 kart graficznych, ale tak, że przynajmniej jedna musi obsługiwać wszystkie 16 linii PCIe, a każda następna przynajmniej po 8. Wydajniejsza technologia, ale droższa w zakupie.
  • AMD crossfire – technologia łączenia kart opracowana przez AMD. Karty te można łączyć z każdym procesorem na każdej płycie, jednak nie działa to tak dobrze jak w przypadku SLI, nie wszystkie programy to wykorzystują.